Tehtäväksi annettiin pohtia yrityksen vision roolia liiketoiminnan strategisessa suunnittelussa sekä e-strategian sisältöä – tässä minun mietteitäni aiheesta:
Yrityksen visio on se tavoite, jonka yritys haluaa saavuttaa ja kuva siitä, millainen yritys on tulevaisuudessa. Kaiken yrityksen toiminnan tulisi siis tähdätä tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Näin kaikki päätökset vaikuttavat siihen, miten hyvin tuo visio tulevaisuudesta toteutuu ja on tietynlainen maali, jota kohti strategiset päätökset tähtäävät. Tämän myötä myös sähköisen liiketoiminnan strategisen suunnittelun ja päätöksenteon tulee rakentua suoraan visioon.
E-strategia saattaa äkkiseltään kuulostaa ulkoavaruuden asukilta henkilölle, jolla ei ole ollut aiemmin tarvetta tutustua kyseiseen aihepiiriin. Kysymyksessä on kuitenkin yksinkertaisesti vain yksi osa yrityksen kokonaisstrategiaa, jossa määritellään ne päälinjat, joita sähköisessä liiketoiminnassa noudatetaan vision ja tavoitteiden saavuttamiseksi. E-strategia voidaan myös nähdä erillisen strategiapalasen sijaan muiden strategiapalasten läpikulkevana osana, sillä se vaikuttaa ja osittain myös määrittelee muita osia: markkinointistrategiaa markkinointiviestinnässä, jakelustrategiaa jakelukanavana jne.
E-strategian sisältö on vastaavanalinen kuin muiden strategioiden. E-strategia lähtee siitä mistä muutkin strategiat: Nykytilan analysoinnista. Eli aluksi on syytä pohtia tätä hetkeä, jotta tiedetään lähtökohdat. Tähän sisältyy mm. markkina-analyysia ja usein SWOT-analyysia.
Kun nykytilanne on selvillä, tulee miettiä tarkat tavoitteet, joihin e-strategialla tähdätään. Nämä tavoitteet pohjautuvat luonnollisesti yrityksen visioon. Tämän jälkeen suunnitellaan näihin tavoitteisiin parhaiten ohjaavat toimintamallit: ensin laajemmalla katsonnalla ja sitten tarkemmin yksilöimällä (esim. käytettävät jakelukanavat ja markkinointiviestintään liittyvät kysymykset).
Kun toimintamallit on määritelty, on aika resursoida ja mahdollistaa suunnitelmien toteutus. Kaiken taustalla on aina uudelleen arviointi, jossa pohditaan olosuhdemuutoksia ja niiden vaatimia uudelleen säätöjä strategiassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti