Tänään
Tilastokeskuksen mukaan n. 34% suomalaisista ostaa säännöllisesti verkkokaupoista. Tästä suoraan pääteltynä sekä asumistiheyttä ja sen myötä syntyviä pitkiä etäisyyksiä ajatellen verkkoliiketoiminnan pitäisi olla suhteellisen kehittynyttä meillä, mutta toisin on. Vaikka sähköinen kaupankäynti on kasvanut Suomessakin kovin viime vuosina (yli seitsenkertaistunut), on meillä vielä selkeää kirittävää verrattuna ikävän moneen.
Suurimmiksi ongelmiksi suomalaisyritysten sähköisessä liiketoiminnassa nähdään se, että a) hinnat ovat samalla tasolla kuin itse liikkeessä, b) tuotteen toimitus on hidasta ja c) tuotekuvaukset ovat netissä vajaita. Suuri ongelma on kuitenkin uskoakseni se lähtökohtainen tilanne, että suurella osalla yrityksistä ei ole mitään sähköistä kauppapaikkaa olemassakaan.
Tästä surkeasta tilanteesta johtuen suuri osa suomalaistakin rahaa virtaa paremmin hoidettuihin nettikauppoihin, ulkomaille. Suomen elektronisen kaupankäynnin yhdistys valotti jo kolme vuotta sitten 900 miljoonan euron suuntautuvan vuosittain Suomesta ulkomaisiin verkkokauppoihin. Tämä oli siis tilanne tuolloin ja sähköisen kaupan suosion myötä voimme vain tuskastella mikä summa on tänä päivänä kyseessä… Trendinä Suomessa onkin ollut verkossa tehtävän kaupan kasvu mutta myyjien määrän pysyminen samana (surkean pienenä). Jotakin kertoo sekin, että vuonna 2006 suomalaisista yrityksista vain 11% harjoitti myyntiä internetissä ja yli 10 henkilöä työllistävissä yrityksissä jopa 20%:lla ei ollut edes kotisivuja.
Huomenna
Olen vakuuttunut siitä, että verkkokaupan kautta siirtyvän rahan määrä ei ole vielä lähelläkään huippuaan. Ihmiset tahtovat tehdä nykypäivänä hankintansa helposti ja vaivattomasti, nopeasti ja kätevästi tarjontaa vertaillen. Sitä mukaa kun elämä muutoinkin sähköistyy, tulee myös verkkokaupassa asioimisesta arkipäivää. Kaupankäyntiprosessitkin muuttuvat tämän myötä vuorovaikutteiseksi päätöksen teoksi, jossa muiden kuluttajien mielipiteet ja arviot painavat vaa’assa vähintään yhtä paljon kuin hinta itsessään. Voittajien ja häviäjien arviointi tässä muutoksessa tuntuisi aika itsestään selvältä: Se joka pystyy olemaan oikeasti kohderyhmätarpeiden mukaisesti verkossa läsnä voittaa ja joka ei, jää fossiloitumaan paikalleen. Kaikessa on jälleen kerran kyse muutoskyvystä ja mukautumisesta ajan vaatimuksiin – näiden puute rajoittaa yrityksen kasvua, kehittymistä eteenpäin ja sen myötä yritys alkaa tekemään usein hiljaista kuolemaa.
Eri ongelmat, sama suunta
Maailmassa yhteisenä trendinä on verkkokaupan osuuden jatkuva kasvu. Alueittain on kuitenkin eroja kasvun tahdissa ja syissä miksi kasvu ei ole vieläkin nopeampaa ja käyttö vielä laajempaa. Siinä missä suomessa verkossa tapahtuvan kaupan määrä rajoittuu verkkokauppojen huonosta tilanteesta on Japanissa kyse verkkomaksun luotettavuuden huonosta tasosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti