maanantai 10. toukokuuta 2010

Onnistunut internetmarkkinointikampanja: Elisa Viihde

Tehtäväksi tuli esitellä lyhyesti yksi omasta mielestäni onnistunut internetmarkkinointikampanja, jossa on yhdistelty useita eri medioita. Ensimmäisenä mieleeni tuli Audin Facebook-kampanja, mutta siinä ei taidettu käyttää muita medioita. Enkä rehellisesti sanottuna tiedä muutoinkaan sen onnistumisesta, kun tarkemmin mietin asiaa. Heidän sivuillehan tuli 50t fania mutta toisalta arvonnassa oli pääpalkintona A3n. Lisäksi tempaus vaikuttaa muutoinkin täysin irralliselta markkinontitoimenpiteeltä, sillä Audin sivuilla ei ole edes alkeellista Facebook-logoa ja Audilta kerrottiin eräässä haastattelussa kampanjan aikana, ettei heillä ole vielä tietoa miten he Facebookissa saavuttamaansa kontaktipintaa hyödyntävät.

Jatkan siis hakuani hyvästä kampanjasta mutta en pitkään. Seurailen ja pohdiskelen usein mainosten viestejä ja toteutuksia ja hyvät jäävät mieleen - taitaa olla ammattitauti. Viimeaikoinakin olen nähnyt muutaman oman mittapuun mukaan hyvän mainoksen, joista yksi oli Elisan Viihde -paketin mainos. Kyseessä on palvelu, johon on paketoitu mm. poikkeuksellisen paljon tv-ohjelmien tallennustilaa, laajakaista ja virtuaalinen videovuokraamo. Siispä kaikki se, jonka odotusten mukaan piti tulla jo kuutisen vuotta sitten.

Kampanjaan sisältyy mm. mielestäni erittäin hyvä video, joka on katsottavissa Elisan www-sivuilla. Video havainnollistaaa mielestäni selkeästi paketin ominaisuudet, hieman sen käyttöä ja tekee yleisestikin kokonaisuudesta kiinnostavan. Video ei ole liian brassaileva mutta se tuo kuitenkin selkeästi esille pakettiin kuuluvat varsin edistykselliset palvelut, joita ei tietääkseni ole muilta palveluntarjoajilta suomessa saatavissa vielä. Elisa Viihde on myös Twitterissä ja twiittaukset ovat herätteleviä ja ajankohtaisia.

Internetissä toteutettavan kampanjan lisäksi Elisa on hyödyntänyt mainonnassa myös printtiä ja TV:tä, jotka tukevat viestiä erittäin hyvin. Uskon, että internetin ulkopuolella tehtävät kampanjaosat herättävät monen muunkin kohdalla kiinnostuksen, jonka myötä kuluttajat siirtyvät Elisan nettisivuille ja saavat jatkovahvistusta viestiin. Lisäksi mainosta on muokattu hieman kuhunkin mediaan sopivaan muotoon, just as it should be siis. Ja hei, kukapa voisi olla tykkäämättä muurahaisista, jotka pelaavat lätkää!

1 kommentti: