tiistai 2. helmikuuta 2010

Mietteitä Seth Godinin What matters now -kirjasta ja omista ajatuksista koskien kirjan teemaa ja vähän muutakin



Seth Godin/What matters now




Ensimmäisiä sähköisiä kirjansivuja lukiessani mieleeni nousi pelko siitä, että tässä taitaa olla taas jokin "hypetys"-teos...niitä kun on markkinoinnin kanssa opinnoissa ja työssä paininneena saanut lukea muutaman jo liikakiin. Useimmiten nämä kirjat ovat lähtöisin Ameriikan luvatusta maasta ja sattumoisin tämä kyseinen ajatusvirta sopii myös tuohon muottiin. Yhteinen piirre näille teoksille on se, että niissä Sarasvuomaiseen tyyliin toistellaan itsestäänselvyyksiä suurina uusina ajatuksina ja taitavilla kielenkäänteillä saadaan lukijat hypnoosimaisesti nyökkäilemään ajatuksille hyväksyvästi. Allergia ei kuitenkaan vielä ennättänyt nousta iholle asti, kun pääsin hieman pidemmälle kirjassa ja totesin, että tässähän saattaa olla asiaa ja ajatustakin taustalla.




FEAR


Godin kehoittaa kohtaamaan pelkonsa internetmarkkinoinnin kanssa ja lähteä rohkeasti mukaan pienin askelin. Totta. Pyrin olemaan rohkea - olenhan jo internetmarkkinoinnin kurssillakin! Kuitenkin, vaikka kuinka seison ryhti suorassa määrätietoinen katse kohti suuria internetmarkkinoinnin tuomia mahdollisuuksia ja lupauksia, mielessäni pyörii ne monen vuoden aikana kerratut puheet siitä, miten internetissä voi mennä pahasti metsään jos ei osaa tarkasti arvioida jokaista askeltaan. Olisiko siis parempi pysyä poissa kokonaan kuin viedä hommaa negatiiviseen suuntaan mahdollisilla virheillä? Toisaalta, onko varaa jäädä pois?...ei ole, jatkan siis päättäväisesti eteenpäin syventäen sähköisen markkinoinnin sisäistä tietokantaani ja käytäntöjen tuntemustani (...ja hiljaa mielessäni toivon, että Godinin kirjassa tulee vielä otsikko "NO fear, here's the SOLUTION"!).




Tähän ajatukseen palataan kirjan aikana vielä monesta toinen toistaan mielenkiintoisemmasta näkökulmasta, joista mm. DUMB-otsikon alla todetaan:
"...But what makes dumb, smart? The ability to look at the world through a different lense from everyone else. To ignore the rules. To disregard the "why's" and "how's" and "never-succeeded-befores"." Aivan, hyvä pointti!




MEANING


Tämä kappale sai miettimään ehkä hieman vääristynyttä ajatusmaailmaa internetmarkkinoinnista ja sosiaalisista medioista. Tähän asti olen ajatellut, että markkinoinnin tällä saralla tulee luoda kauniita mielikuvia edustamastani matkailukohteesta - tai mitä nyt sitten milloinkin edustan ja pyrin edistämään. Netti on kuitenkin täynnä näitä yrityksiä ja pyrkmyksiä ja uskonkin, että koko vuorovaikutteinen webbikäyttäytyminen on syntynyt ihmisten kyllästymisestä yltiöpäiseen kuluttamiseen kannustavista ja (liian)täydellistä kuvaa maalaavista markkinointikampanjoista. Vastareaktiona näihin, kuluttajat ovat ottaneet internetin kanavaksi, jonka kautta he pyrkivät etsimään jotain AITOA ja OIKEAA. On tässä kysymys sitten kanssamatkustajien kommenteista hotellin palveluista tai matkailukohteen soveltuvuudesta liikuntarajoittelisille, internetistä haetaan rehellisiä kokemuksia omaa käyttäytymistä ohjaamaan ja muokkaamaan - ei tekaistuja mainoslauseita. Malli kääntyy siis päälaelleen mielessäni...jospa alkaisimmekin raa'an todelliseen viestintään toteutukseen? Tuntuupa muuten raikkaalta ajatukselta, jolla voisi pallotella vähän pidempäänkin. Älkää kuitenkaan käsittäkö väärin, markkinointi on veressäni ja minulle rakkain liiketoiminnan pinta, enkä koskaan väittäisi, että markkinointiin sisältyy valheellisen viestin levittäminen - mutta kuvia kaunistellaan ja värejä parannellaan ja that's a fact.




ELÄMISEN TAITO, sittenkin


Kirjan loppua kohden tekstissä alkaa esiintymään yhä enemmän rauhoittumisen taitoa, elämän arvoja ja maailman hyvyyttä sekä asiaa itseensä uskomisesta. Rullatessani viimeiselle sivulle huomaan, että päädyin ehkä kuitenkin lukemaan tämän tekstin alussakin kauhistelemani hypetys-kirjan, mutta huomasin sen vastan nyt. Voiko siis sanoa, että kirja oli hyvä, kun luin elämisen jalosta taidosta huomaamattani? Ehkä. En tiedä olenko juurikaan viisaampi tämän kirjan jälkeen mutta tarviiko kaiken johtaa johonkin suureen lopputulemaan? Itselleni tämän kirjan anti oli parhaimmillaan oman ajatuskaavan tiedostamista - mutta eipä sillä, siinä onkin jo enemmän kuin tarpeeksi yhdelle netissä seilaavalle tiedostolle!




7 kommenttia:

  1. Mahtavaa Anna! Tämä oli kenties kaikista lukemistani tämän kirjan arvioista kaikkein paras.

    VastaaPoista
  2. Kiitos palautteesta, mukava kuulla!

    VastaaPoista
  3. hei Anna- ihanan raikas kirjoitus. Olit sittenkin luenut kirjan läpi- samoin kävi minulle.

    VastaaPoista
  4. Hauska ajatus kääntää kuvien kiillottelu toisinpäin, todellisen raa'an viestinnän aloittaminen...

    VastaaPoista
  5. Aivan loistava bloggaus, tätä olisi mielellään lukenut vaikka enemmänkin :) Monia hyvä oivalluksia, kuten tuo, että vastareaktiona markkinointihötöön ihmiset matkakohdetta valitessaan etsivät ensin tositarinat netistä ja tekevät (ainakin osittain) sen perusteella päätöksensä. Tähän tarpeeseen matkanjärjestäjät ovat kehittäneet omia, yrityssivustoistaan irrallisia portaaleja, mutta itse suuntaan silti aina Tripadvisoriin, koen sen silti ainoaksi puolueettomaksi mielipideportaaliksi.

    Kun asiaa omalta kohdaltani mietin, en enää edes lue yrityksen omia markkinointitekstejä kohteista, vaan menen suoraan Tripadvisoriin, luen arvostelut - toki tässäkin täytyy olla suodatin päällä, koska jotkut kohteessa/hotellissa käyneet antavat yhden tähden jos heille ei ole tarjoiltu aamiaista kultalautaselta - ja annan sen vaikuttaa päätökseeni siitä, menenkö tähän kohteeseen vai jonnekin ihan muualle.

    VastaaPoista
  6. Kiitos kommenteista kaikille! Tosiaan tuntuu, että matkailualalla(-kaan) ei olla vielä oivallettu miten markkinointiviestintää tulee tässä avoimen tiedonkulun ja sosiaalisen median maailmassa käyttää.

    Itse käyttäydyn juuri samalla tavalla Jonna. En juurikaan lue paratiisisaaren kuvailuja myyjän sivuilta vaan tutkin muiden kommentteja rantojen siisteystasosta yms. Tuo on todella hyvä pointti kuitenkin, että myös käyttäjien arvosteluja tulee lukea pienellä sensuurilla! Meitä kuluttajiakin kun on joka junaan..:)

    VastaaPoista
  7. Godinin vertaaminen Sarasvuohon on muuten mitä suurin loukkaus - Godinille.

    VastaaPoista